14. februar 2011

Skitur!

I helgen dro vi på tur sammen med Karoline&Thomas Hallandvik. Vi leide leilighet på Bykle Hotell, ca 3t kjøretur fra Søgne.
Vi kjørte oppover i tre tiden på fredag og var fremme rundt klokken seks. Bilen var stappfull med skiutstyr, mat og klær! Vi var superklare for en koselig helg!

Leiligheten var helt grei, to soverom, stue og kjøkken i ett og et litt slitent bad. Det var skikkelig kaldt ute så vi var veldig takknemlige for at ovnene i leiligheten hadde stått på en stund, det var godt og varmt!
På menyen stod det hjemmelaget pizza á la Thorsheim og skoleboller til dessert! Vi lærte en gang for alle at man ikke kan bruke matpapir istedenfor bakepapir, det henger seg bare fast! Men vi fikk av papiret etterhvert og pizzaen smakte utrolig godt!
Vi fikk også med oss korslaget, kanalutvaglet var nrk1, nrk3, tv2 og tv2sebra, flaks for oss! Hele gjengen var veldig fornøyd med at Team Thom vant, greit at vi bor på sørlandet og er litt patriotiske, men vi måtte jo heie på Per Øyvind som var med!

Neste dag stod vi opp ganske tidlig for å komme oss avgårde til Hovden så vi fikk stått mest mulig på ski. Vi spiste en god frokost med nystekte rundstykker og kledde på oss lag på lag før vi kjørte avgårde.
MEN, vi kom ikke så langt før bilen gikk seg varm. Varmeapparatet funket ikke, og røret fra radiatoren til overvannstanken var tett. Ikke var det så lett å fikse det i en veikant i alt for mange minus heller. Vi fikk stoppet en NAF bil som kjørte forbi, men de hadde allerede lange køer.
Meg og Karoline tok med oss alt skiutstyret og stilte oss på nærmeste busstopp, vi hadde ringt hotellet og funnet ut at det gikk skibuss til hovden om en halvtime.

Guttene kjørte ned igjen og hadde flaksen med seg. Bilen kunne stå i en ubrukt hall i bensinstasjonen rett nedenfor leiligheten, og de rakk skibussen som vi senere kom på, den var i tillegg gratis! Damen på bensinstasjonen kunne informere om at det hadde vært 25 minusgrader da hun kom på jobb klokken 9 på morgenen, kanskje ikke så rart at bilen var litt frossen!Vi jentene skjønte da også hvorfor det var litt kaldt å vente på bussen i over en halvtime.
Endelig på bussen!

Vi kom oss opp til hovden en time etter planen, men alle var superfornøyde. Vi fikk på oss utstyret og kom oss opp i bakken. Forholdene var helt optimale, strålende sol, nesten vindstille og akkurat passe løssnø! Vi fant også en løype alle var fornøyde med, til og med noen småløyper i skogen som jeg greide å komme meg gjennom!
Det ble noen knall og fall for min del, men den eneste skaden ble et blåmerke på låret og en sprukket skisko!
Etter over 4 timer i bakken var vi jentene fornøyde og slitne og satt oss inn i varmestuen mens guttene kjørte noen turer til!
Vi måtte vente en liten stund på bussen ned igjen, og flere av oss holdt på å sovne på den haltivmen bussturen tok.

Guttene gikk for å sjekke bilen og helle på ny frostveske, mens jentene lagde middag og dusjet! Tacoen smakte himmelsk, og det samme gjorde browniesen. Ikke hadde vi særlig lyst til å se på Melodi Grand Prix, så vi spilte below 15 og kooooste oss med chips, grønnsaker, dip og godteri! Er det noe vi hadde med nok av så var det mat!

I tolv tiden kalte sengen, vi merka godt at vi hadde vært ute i mange timer!

Søndag morgen ble det igjen god frokost med nystekt brød og restebrownies! Vi hadde egentlig planer om langrennstur, men droppa det. Været var ikke på topp og vi var ganske gåen etter skituren dagen før!
Vi pakka og vaska leilightene og satte nesene mot kristiansand.
Vi var alle enige om at dette hadde vært en helt super tur, og har allerede planlagt sykkeltur til mandal når våren kommer! Vi gleder oss allerede!

1. Så flott bloggen din er blitt, Synnøve! :) Så ut som en veldig gøy og koselig tur! Gull verdt med slike helger! Har dere forresten noen planer om tur til bergen igjen i nærmeste fremtid? ;) -Tonje

2. Tusen takk Tonje! Vi hadde en utrolig fin tur som vi kan leve på en stund ja!
    Vi skal til Bergen den første uken i Mars, er dere også i Bergen da?

3. Ja, det er vi så absolutt!! hadde vært superkoselig å treffes litt om dere har tid:)dere er hjertelig velkommen på besøk! Vi er ledige kveldstid mandag 28. og fredag 4. og foreløpig dagtid/kveldstid i helgen også. Dere kan jo gi en lyd på mld. om hvilke dag(er) som evt passer for dere:)

4. Åh, det så deilig ut :) Savner ikke snøen, men en dag i bakken kunne jeg gjerne hatt!! Bra dere hadde en fin tur :)

5. PS: si i fra om dere har planer om tur til australia i nærmeste fremtid, for da vil vi gjerne treffe dere ;o)

6. Therese:
    Ja nå begynner vi å bli drittlei snøen. I natt og i dag har det kommet mellom 20-30 cm snø, og den blåser over alt!

Skal si ifra om vi har planer om Australia tur ja...hehehe...men det spørs nok, hvis det ikke plutselig detter masse penger i hodet på oss!