10. februar 2011

Reisetips: Bilferie i Europa

Påsken 2007 dro vi på bilferie sammen med mine foreldre, min søster og hennes kjæreste. Vi tok fergen fra Kristiansand til Hirtshals, kjørte gjennom Danmark, et stykke ned i Tyskland og en tur inn i Polen før vi kjørte samme rute tilbake.

Det som er litt dumt er at hukommelsen min ikke er så god som den en gang var. Jeg husker noen av byene vi stoppet i, men det som er det beste med å dra på bilfere er at man ikke trenger å planlegge så mye. Sett deg noen steder/mål du gjerne vil til, og se hvor veien tar deg! Det eneste vi hadde bestemt før denne turen var at vi skulle til Tyskland og kanskje en tur innom Polen. Vi oppdaget mange små og idylliske byer og småsteder langs veien og var der så lenge vi følte for det!

Dette var et vanlig syn, folk hadde hengt opp påskepynt på trærne i hagen!

Vårblomstringen var i full gang, og temperaturen lå et godt hakk høyere enn hjemme.
Vår første overnatting var i en leilighet over en irsk pub. Vi var de eneste som overnattet og fikk servert en kjempegod frokost! Er det noe tyskere er gode på så er det frokost!


Her spiste vi også en kjempegod biffmiddag i en superkoselig restaurant. 




Neste byen vi stoppet i var Lübeck. Dette er en mellomstor tysk by, relativt fin med masse å se og gjøre. Vi spiste blant annet en veldig god middag her, og fikk shoppet litt.

Tysk husmannskost er veldig godt!


Min søster og kjæresten prøver solbriller.

Derfra kjørte vi mot Polen og overnattet i en bitte liten polsk by. Vi la inn hotell POI på Gps en og ble dirigert til et gammelt nedslitt rasklart hus, men vi fant til slutt et koselig gammelt hotell, der jeg fikk servert and for første gang i mitt liv. Og and har jeg ikke smakt siden, denne anden smakte nemlig bare hvitvin, og jeg er ikke spesielt fan av vin! Men jeg fikk heldigvis stjele litt av de andres mat, som var veldig godt! Restauranten lå i kjelleren på hotellet og hadde et veldig middelalderpreg over seg!


Neste dag kjørte vi videre til Szczezin, en ganske stor by rett over grensen i polen. Veiene rundt grensen er ikke alltid de beste. Vi kjørte på en firefelts motorvei som etterhvert ble så dårlig at all trafikken var dirigert til den ene tofelts-kjørebanen. Det humpet og ristet noe helt grassalt!
Mine foreldre kom først frem og hadde funnet et fint hotell til oss midt i byen! Vi fant raskt frem til markedet der det ble enda litt shopping! Det er mye fint og billig å finne på disse markedene, bare husk å prute, og jo mer du kjøpet av samme person desto mer kan du prute!



Så bar turen tilbake til Tyskland. Vi endte opp i en gammel flott liten by langs der hotellet lå rett ved en elv. Været var fint og vi hadde utsikt over elven fra rommet og fra spisesalen. 


Her ble det også litt shopping. Jeg kjøpte meg kjempegode Rieker sandaler, men senere på turen oppdaget jeg at jeg hadde fått to høyresko, FESTLIG!!

Dagen etter kjørte vi videre og stoppet  en litt større og mer moderne by langs kysten. Denne dagen var alle butikker stengt så vi gikk rundt og så på vakre bygninger!



Så stoppet vi i Schönberg, vi fant overnatting et lite stykke utenfor på en koselig gård. Der fikk vi hver vår leilighet, hvor vi overnattet i et par netter. 

Kos i leiligheten, Mamma hadde laget påskeegg til oss!


De vi leide hos drev restaurant i huset rett ved siden av. Her fikk vi servert frokost og deilig middag!
Frokost på vår første bryllupsdag! De hadde disket opp med masse godt!
Restaurant i Scönberg, her ville vi gjerne spise, men det var desverre helt fult!
 Dagen etter vi kom var det også helligdag og alle butikker var stengt, så vi brukte dagen på litt sightseeing. Jeg lar bildene tale for seg!



Vi feiret bryllupsdagen med en god middag, og hagen utenfor restauranter var noe spesiell:


Man blir litt rar av å være med foreldre/svigerforeldre på tur!
Vi spiste også veldig god dessert, isdesserter er noe tyskerne også kan!

Så begynte vi på veien mot Hirtshals, vi stoppet på en strand for å "leke" litt.


Vi var også innom Flensburg, egentlig bare for å spise Kebab, noe vi gjorde, og noe vi var veldig fornøyd med!
Meg og Øystein er ekstremt glad i kebab, og særlig tysk kebab. Hvis du bare har smakt den norske "kebaben" vet du ikke hva jeg prater om, men gled deg, du har mye godt i vente! Kebab i resten av Europa er noe helt annet! 
Kanskje jeg skal lage et eget kebabreiseinnelgg?

Men tilbake til bilferier. En bilferie er desverre ikke så veldig billig sammenlignet med andre reisemåter. Drivstoff koster uansett hvor en er, og på en dag måtte vi fylle to fulle tanker. Bilen vår brukte rundt 1,5L på milen, så vi kommer ikke til å kjøre i 140 km/t på autobahn med en 1,6L Honda Civic igjen, det er bare dyrt! 
Hvis jeg husker rett brukte vi ca 10 000 kroner den uken vi var vekke, dette inkluderte båtreise, overnatting mat og lommepenger. I tillegg kjøpte vi nye dekk, noe vi sparte litt penger på i forhold til å kjøpe i Norge.

Overnatting er jo noe man kan gjøre billigere, vi overnattet i mellomprisjiktet, på bed&breakfast og rimelige hotell. Hvis man reiser når det er varmere går det jo an å overnatte på campingplasser og rasteplasser, camping i Tyskland er veldig billig, og det finnes veldig mange fine campingplasser med store lekearealer og svømmebasseng!

Shopping er en del rimeligere enn i Norge. Vi handlet en del sko og klær, og i Polen kjøpte vi kamera. Det samme kameraet kostet mellom 500-1000 kroner dyrere i Norge. Her kan det være penger å spare, men da må man vite hva man ser etter og sjekke opp i priser!

Matvarer og spesielt kjøtt er mye billigere, både i Tyskland og Danmark. Vi som er så heldige som bor i Kristiansand tar av og til en svipptur til Danmark for å handle på Bilka. 

Hvis du tenker på å dra på bilferie vil jeg ønske deg lykke til! Du kommer til å få en opplevelse for livet! Og ikke vær redd for å ta kontakt hvis du lurer på noe, jeg hjelper gjerne med tips om hvor en bør dra!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar