19. januar 2010

Nyttårsforsett

Ja, da er jeg hvertfall godt i gang med ett av de, og kanskje flere til og med! I forrige uke begynte jeg på Grete Roede kurs (har jeg kanskje skrevet det før? jepp, så dårlig hukommelse har jeg(fått) ), kurset går over åtte uker og ja, jeg veier maten min. Det høres kanskje ekstremt pinlig nøyaktig ut, men jeg vil gjøre det i begynnelsen for å finne ut hvor mye mat jeg faktisk skal ha. Roede metoden går ut på i senke kcal inntaket i en periode for å gå ned i vekt, men man skal spise ofte og sunt! Og det er ikke alltid så lett å huske på å spise, men det blir bedre og bedre dag for dag!
I tillegg har jeg begynt å trene på et treningssenter her i Søgne, de har holdt på i mange år, men i høst flytta de inn i helt nye lokaler. Det er godt utvalg av apparater i tillegg til at de har en del timer (aerobic, spinning styrke...) I dag var jeg der for tredje gang i dag, må innrømme at det var litt skummelt å gå helt alene første gangen, men jeg fikk trent og følelsen etterpå er bare så deilig!
I morgen er det bursdagsbesøk for svoger Alex,  da skal jeg unne meg kake med goood samvittighet!

Kommer ikke på flere nyttårsforsett i farten, får lese det gamle innlegget...kanskje skrive en liste og henge på kjøleskapet (nei, her i huset tuller man ikke med nyttårsforsett!!!)

Avslutter med et sitat jeg leste i en morsom bok:

Barn om innvandrere:

"Jeg har en venn som er innvandrer, men jeg tror ikke han vet det. Jeg har hvertfall ikke fortalt det til han!"


Joda, jeg har faktisk startet på flere av punktene på listen, har lest ferdig en a bøkene, og jeg tenker litt mer miljøvennlig-har begynt å samle opp blikk og glass som vi leverer til gjenvinning - ett steg i riktig retning! Hurra for meg!

4 kommentarer:

  1. Bra å lese om oppfylte nyttårsforsett :) Inspirerer til å fullføre det ene jeg satt meg ... hehe.

    SvarSlett
  2. Nå høres det ut som om det går veien! :D Jeg har også begynt å trene litt mer, på elixia. Merker at treningen får opp humøret, og gir meg mer overskudd i hverdagen. Så det er jo egentlig en helt supersmart ting å gjøre når man er utmattet/deprimert ;)

    Mamma nevnte at hun hadde lest om noe som heter sukkeravhengighet, og jeg syntes det hørtes litt ut som meg. Man har konstant søtsug, ingen kontroll på sukkerinntaket, og orker overhodet ingenting! Så jeg begynte å lure på om det kunne være en av kildene til depresjonen min, så jeg bestemte meg for å kutte ut brus helt i ett år, og bli mye strengere med meg selv når det gjelder søtsaker. Må si at saker og ting har begynt å skje! Føler meg ikke så utmattet lenger. Orker fremdeles ikke å gå på skolen, men jeg får i hvert fall gjort husarbeid og komt meg på trening hver dag!
    Bare nevner det, for kanskje det gjelder for deg og? Kanskje plagene våre bare rett og slett skyldes et usunt liv?
    Jeg håper i hvert fall det for min del, for da blir veien til et helt friskt og normalt liv egentlig kjempelett! Men uansett så tror jeg at å trnee og spise sunt gjør underverker uansett hva som feiler en ;)

    Nytt år, nytt liv :D

    SvarSlett
  3. Ruben: er egentlig ikke så fan av nyttårsforsett, så kunne bare kalt det en liste med ting for å gjøre livet/hverdagen bedre for det er jo det som er målet! Bra jeg kan inspirere andre, kanskje det skulle vært et punkt også!!

    Benedikte:
    er svak på søtsaker jeg også, spesielt godteri og kaker, men jeg merker ikke så stor forkskjell uten det, bortsett fra magen. Magen min reagerer veldig på sukker, spesielt i konsentrerte mengder som i smågodt og sjokolade. Jeg har kuttet ned og i tillegg går på Grete Roede kurs der jeg bare kan ha bittelitt hver uke, og merker det går bedre!
    Merker ikke så mye overskudd av treningen enda, men er heller ikke merkbart mer sliten slik folk med ME ofte blir, så jeg er fornøyd så langt! synes det er deilig å få kjørt seg litt, sover godt den natten hvertfall!

    SvarSlett
  4. Ja, jeg håper og tror at ingen av oss har ME, og at vi snart kommer til å være sunne og raske og friske :D ;)

    SvarSlett