9. januar 2010

Anbefaling!

Jeg vil anbefale en bok jeg leste ferdig i natt, eller ferdig og ferdig, jeg hadde kanskje lest fem sider av den, altså forordet og innledningen, så jeg leste egentlig hele på en gang(jeg blir så revet med!).
Tårene rant når jeg var ferdig, så du er herved advart, det er en rørende og trist bok, men også en veldig inspirerende en!

Boken jeg snakker om er Til Rolf, Tusen fine turer og en trist av Cecilie Skog. Dere har sikkert hørt om Rolf Bae. Han, kona Cecilie og to andre prøvde i 2008 å bestige K2, verdens farligste fjell, to nådde toppen og bare tre av dem kom tilbake.
 Dette er en bok som inspirerte meg til å jobbe for å gjøre drømmene mine til virkelighet, og til å huske på å nyte den tiden jeg har med de jeg er glad mens jeg fremdeles har de!

Her er det som står  bak på boken:

"Polfareren, fjellklatreren og friluftselskeren Rolf Bae omkom 1. August 2008 på K2, verdens nest høyeste fjell. Bae står for flere av de største polar- og klatre bragder i moderne tid, men fremhevet aldri egne prestasjoner. I denne boka formidler Rolfs turkamerater og kona Cecilie Skog mange turer og mye glede. Du får blant annet bli med og krysse Antarktis, slite gjennom skruis på vei til Nordpolen, på fugletitting - og til topps i verdens mest spektakulære fjellvegg, Great Trango Tower. Skog forteller også om den aller siste turen de fikk sammen - til K2."

"Cecilie Skog(f.1974) er den eneste kvinne i verden som har nådd de tre polene, Nordpolen, Sydpolen og Mount Everest og toppen av det høyeste fjellet på hvert kontinent - Seven Summits. Hun var første norkske kvinne på en topp over 8000 meter, og hun er en av to kvinner i verden som har gått på ski fra fastlandet til Nordpolen uten etterforsyninger. Cecilie har vært med på de to eneste norske K2-forsøkene og nådde toppen på et av klodens mest krevende fjell i 2008."

Dette er imponerende i seg selv, men den holdningen og livsgleden hun viser er mest beundringsverdig.


Jeg vil også anbefale å se dokumentaren som gikk på tv2 om turen til K2, og senkveld programmet der Cecilie Skog var gjest (under høydepunkter 18.12.09).
Du kan også følge Cecilies blogg om hennes tur over Antarktis.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar