18. desember 2009

Paris, Frankrike

14-16. Desember dro vi på tur til Paris.
Flybillettene kostet bare 200 t/r fra Torp, men Ryanair lever jo på alle ekstra gebyrene sine, så vi måtte betale 200 kr i gebyr for å betale med visa, men mer ville vi ikke betale så vi hadde bare med håndbagasje (noe som går fint når turen er så kort).

Vi kjørte hjemmefra litt før fem mandags morgen og var på Torp åtte. Hvis man vil sjekke inn gratis hos Ryanair må man gjøre det på nettet, så det gjorde jo selvfølgelig vi.
Vi hadde god tid på flyplassen siden flyet ikke gikk før over ni. Og for en gangs skyld ble jeg ikke stoppet i sikkerthetskontrollen (i en periode ble jeg alltid stoppet, og det er bare en gang jeg hadde med noe jeg ikke egentlig burde, men den historien får vi ta en annen gang).
Det begynte å snø rett før vi gikk ombord i flyet, vi fikk skikkelig julestemning !

Transport:

Flyplassen vi landet på ligger et stykke nord for Paris, så det tok en god time med buss inn til byen. Vi hadde skikkelig flaks, for busstoppet lå rett ved undergrunnen og med den var det bare 2 stop til hotellet vårt.
Jeg hadde jo googlet og lest en del om Paris, transport og diverse på forhånd, så vi kjøpte noe som heter Paris Visite, en bilettt som man kan bruke på metro, RER, bus+++, vi betalte litt over 200 kroner for 2 dager.
Vi er veldig glad for at vi visste om denne på forhånd, for da slapp vi å tenke på å kjøpe enkeltbiletter osv.
Metro/RER systemet er ganske enkelt å forstå seg på. Vi fikk et kart over metro/RER linjene og planlagte hvilken vi måtte ta for å komme til de forskjellige turist attraksjonene. Køsystemet vårt i Norge er ingenting i forhold til dette. Bilettene kjøpes på forhånd, så går man gjennom "innsjekking"(ganske lett å snike) Så ombordstigningen går relativt fort. Folk gjør seg klar for å gå av før man ankommer stasjonen, og de som går på er kjappe! Her gjelder det å henge med. Ikke noe styring med påfylling av busskort eller leiting etter småpenger! Banene har ganske høy fart også!

På en av undergrunnstasjonene
Kartet over undergrunnen var med overalt!

Turistattraksjonene:

I løpet av de knappe to døgnene vi var der fikk vi sett:
Eiffel tårnet, Notre Dame, Louvre, Sacre Coeur, Champs Elysses og Triumfbuen.
Alle disse er jo ganske kjente og vanlige turistattraksjoner, men de er likevel verdt å se.
Vi ville egentlig se Katakombene også, men de var stengt grunnet herværk- kjipt!

Eiffeltårnet:
Eiffeltårnet koster litt over en femtilapp å komme helt til topps i. Vi gikk opp de to første platåene, ganske mange trapper, men vi fikk i hvertfall varmen i oss! Utsikten er helt utrolig, jeg kjente det godt i magen når jeg så mot bakken! Siste stykket må man ta heis, og jeg må si jeg skjønner de som har høydeskrekk. Jeg har aldri vært spesielt red for høyder, men jeg måtte stå og se i gulvet på vei opp, det ble litt i meste laget å stå og se hvor høyt over bakken vi faktisk var i den smaleste delen av tårnet. (Veggene i heisen var av glass!) Med en gang vi var på toppen gikk det helt greit! Vi var veldig heldig med tidspunktet vi gikk opp på og fikk akkurat med oss solnedgangen, og den var helt magisk. Himmelen var ikke så spesielt fin eller farget som den kan bli av og til, men solen var skikkelig illrød! Og å se alle lysene som kom sterkere og sterkere frem etterhvert som det ble mørkere var utrolig koselig - akkurat det var litt romantisk.

Utsik fra midten av tårnet.

Notre-Dame:
Er det én ting utenom Eiffeltårnet man absolutt MÅ få med seg er det Notre Dame. Det er gratis å komme inn i selve kirken, og den er vanvittig vakker! Det å tenke på hvordan og hvor mange mennesker som har bygget den er utrolig! Vi ble begge litt matt av alle detaljene, det eneste uttrykket som egentlig passer må være "in awe". Snakk om å vise sin kjærlighet til Gud gjennom å lage noe vakkert!

Champs Élysées og Triumfbuen:
Vi gikk langs Champs Elysses på kveldstid. Langs hele gaten var trærne opplyst med lyslenker og julelysene på alle bygningene gjorde det skikkelig koselig! På enden var det satt opp mange småboder der de solgte alt fra karamelliserte epler til ulltøfler! Vi gikk også forbi en liten skøytebane som var full av folk som hadde det gøy, underveis føltes det litt som at vi var med i en julefilm!
Triumfbuen
Champs Elysses
Sacré Coeur:
Vi fikk også sett Sacré Coeur, sent på kvelden. Dette er en stor basilika som ligger på toppen av Monmartre med fin utsikt over Paris. Vi valgte å gå opp gjennom de koselige gatene, men det finnes bane man kan ta den siste delen, minner litt om fløybanen i Bergen.
Da vi kom var det gudstjeneste, så vi ville ikke gå rundt og forstyrre, men basilikaen er absolutt fin og verdt et besøk, om ikke bare for utsikten!
Sacré Coeur
Utsikten fra Sacré Coeur
Louvre:
Vi gikk også rundt Le Louvre på kveldstid. Da ingen av oss er veldig kunstinterressert og det i tillegg er ganske dyrt å komme inn gjorde det ingenting at vi ikke fikk tid til en omvisning. Vi fikk sett bygget og den berømte glasspyramiden og var veldig fornøyd med det!
Louvre

Glasspyramiden
Shopping:

Vi fikk shoppet litt også, men vi gadd ikke å gå inn i de dyre merkebutikkene, det har vi bare ikke råd til. Men det var masse små juleboder som sagt nedover hele champs elysses og  også rett ved eiffeltårnet. Vi kjøpe skjerf, luer, hatter, sjokolade, mat, slips. Jeg fant en bod som solgte jordbær dyppet i sjokolade, åh det er helt himmelskt!
I samme boden hadde de også glaserte epler, epler i sjokolade, hvit sjokolade, karamell, you name it! Det var så mye god mat at vi ikke hadde tid eller plass i magen til alt. Men vi fikk spist kebab, en helt ok og en som var skikkelig god!
Vi hadde tidenes seneste middag også, ti på elleve spiste vi thailandsk! Og gjett om det var godt! Når vi var ferdig fikk vi en skikkelig varm vaskeklut hver til å vaske hendene med, den skikken burde vi adoptert i Norge også! Det var skikkelig deilig!
Pysjamas shopping!
Vi fikk gått MASSE, så mye at jeg siste kvelden hadde så vondt i ryggen at jeg vraltet som om jeg var høygravid! Gikk med gode joggesko, men asfalt tar på! Vi var ute hele dagen, med et kort stopp innom hotellet for å lesse av noen poser og hvile føttene litt.
Fransk frokost: Baguette og Chocolat Chaud
Et av maaaange fine bygg vi gikk forbi

Sjekker kartet for å planlegge veien videre

Hotell:

Hotellet vi bodde på var ikke noe å skryte av. Det var billig og ganske nytt, men de har nok aldri vasket rommene skikkelig.
Badet luktet gammel urin og dusjen var skikkelig skitten. Badet var så lite at man måtte gå ut for å skifte mening, dusjen var så liten at vi akkurat kom oss inn, en om gangen altså, vi kunne bare glemme å dusje sammen! Vi klaget på renholdet både første og andre dagen, men kunne ikke se at de hadde gjort noe annet enn å tømme bosset og skiftet håndklær. Uheldigvis betalte vi for hele oppholdet når vi kom, så vi kunne ikke holde igjen noen penger heller. Men, men, vi brukte ikke så mye tid på hotellet uansett og det var billig og nært undergrunnen.Vi betalte bare 400kr natten.

Dagen planlegges på hotellet!

Siste frokost i Paris mens vi ventet på toget på vei til flyplassen.

Oppsumering:

Alt i alt ble det en vellykket tur, vi koste oss, fikk sett masse og handlet litt. Jeg fikk tørket støv av fransken ( det lille jeg husker) og vi fikk masse kjærestetid. Tror turen med lommepenger og alt kostet ca 5500, ikke så verst synes jeg!
Ellers syns verken jeg eller Øystein at Paris er så utrolig mye mer romantisk enn andre byer, noen deler er veldig vakre og spesielle, mens noen deler rett og slett er skikkelig skitne og slitne. En del underganger mellom metro/RER stasjonene luktet utedo og trengte en real oppussing, men alt funket jo som det skulle!
Romantikk er hva man gjør det til mener vi!