29. desember 2009

Den siste måneden har tatt på...

Plutselig var det en del dager siden jeg blogget sist, var så flink de første dagene, men er vel sånn som dette det kommer til å være. 
Vi(mener meg og min kjære når jeg skriver det) feiret jul hos mine foreldre sammen med resten av familien + mommor (den eneste av besteforeldre jeg har igjen).
Jeg har tre eldre søsken, storebror 28, storebror 27, storesøster 26, meg 22 og lillesøster 20. Alle utenom nest store storebror er gift og eldste storebror har en gutt på 4, jente på 3 og en liten jente som kommer i Februar, så vi var 13 til sammen(minste søsters mann feiret med sin familie), en fin gjeng!
Tidlig på julaften dro jeg opp og så fire nøtter til askepott (ikke jul uten)hos mamma sammen med min søster mens hun hjalp meg med håret og vi dillet og koste oss sammen! Vi var på julemøte i Oasen og dro opp til mamma og de i fire-fem tiden. Siden familien min er fra Bergen hadde vi pinnekjøtt, men min svigerinne som er herfra er vant til svinesteik så da ble det begge deler, ikke dumt det! Det tok noen timer å pakke opp alle gavene, tror aldri jeg har sett så mange under treet før!
Vi fikk veldig mye fint, av min kjære fikk jeg wok panne som allerede er testet ut! Vi hadde en fra før av, men ting satt seg i bunnen uansett hvor mye olje vi brukte. Men min bror hadde ikke så den ble sendt videre til Bergen! Ellers fikk vi peissett(veldig nyttig, juleduk, julepynt, litt klær, bok(som jeg ønsket meg veldig- 1000 fine turer og en trist) håndkler og div til bruk i bobebadet (- også testet ut!!), helt dress, dessertskåler, abbonnement på kamille ++ Tror også gavene vi ga vekk falt i smak, syns faktisk det er gøyere å se hva folk synes enn å åpne gaver selv! 
Første juledag hadde vi lang julefrokost/lunsj her..det var helt stappfult på bordet! På kvelden spiste vi rester hos mamma og meg og min bror tok en tur til min eldste bror, koselig!
2. Juledag var det middagsbesøk hos min eldste bror og familien, vi fikk kalkun, potetmos, waldorfsalat og smørdampede grønnsaker, beste middag på leeenge (utenom pinnekjøtt da). Min svigerinne lager de beste risbollene, det er meg og  min nevø helt enig i! Som han sier - det er det beessste æ vett, nesten lige godt som colakagår!

Jeg merket det egentlig allerede på julaften at jeg var litt sliten, men da var det bare å holde det gående til etter frokosten her 1. juledag, for da var det jeg måtte bidra med ferdig. Så når alle var gått og jeg skulle sitte meg ned med macen gikk øynene mine i kryss så jeg sovna på sofaen et par timer. Men siden jeg sovna på ettermiddagen greier jeg ikke sovne på kvelden, i tillegg til at jeg begynte å se på en ny serie - Fringe- og når jeg har over en hel sesong klar er det ikke lett å slutte! De siste dagene har jeg ikke lagt meg før mellom 5-7 og sovet til mellom 12-15, ikke helt normal døgnrytme, så nå holder jeg på å snu tilbake! De siste dagene har vi egentlig ikke gjort noe spesielt, men jeg har ikke orket å løfte en finger, Øystein lagde middag i går og i forrigårs - Tusen takk! og jeg har ikke gjort noe husarbeid siden julaften, har en stor haug med skittentøy, badet er skittent og gulvene BØR støvsuges! Men jeg vil bare sove...Men så når jeg begynner å tenke etter og tenker på at kroppen min ikke tåler så mye lenger ser jeg hva som er grunnen. Jeg hadde oppkjøring 11. desember og var ganske kake etterpå ( bare det at jeg har mye å tenke på gjør at jeg blir fysisk sliten), jeg har jobbet en del mer enn jeg burde, jeg har styrt og fikset en del ting rett før jul, det har vært en del besøk (blir ganske gåen av å være med folk, irriterende når jeg egentlig er veldig sosial) i tillegg til at jeg generelt sett har vært ganske dårlig etter sommeren. Så bare sånne enkle og koselige ting som julebesøk og julegaveshopping sliter meg ut! 
Så i morgen skal jeg noen timer på jobb for å få unna en MVA oppgave og lønnskjøring så er det ikke mer jobb før neste år! 
I år skal vi for første gang ha gjester hjemme hos oss nyttårsaften og på menyen står det lammelår til hovedrett og sjokolademousse med daim til dessert! Gleder meg veldig!

Må vel begynne å tenke litt på nyttårsforsett også, er jo greit å ha noen mål å nå i løpet av neste år. Kanskje noe sånn som:

- trene mer, spise sunnere, gå ned i vekt (det har jo veldig mye med hverandre å gjøre)
- dra på en ferie vi har lyst til (Thailand, USA)
- bli ferdig med det vi har begynt på utenfor huset
- utvide kjøkkenet
- lese flere bøker ( har 6stk jeg har veldig lyst å lese)
- bli flinkere til å stå opp om morgenen
- finne ut hva som "feiler" meg
- Gjøre ferdig småting inni huset
- Ha mer kjærestetid med Øystein
- bli mer miljøvennlig

Ble jo en del ting det, blir artig å se tilbake på dette neste år og hva jeg faktisk har klart! Men listen blir nok litt lengre! 
Jaja, nå bør jeg vel komme meg i seng hvis jeg skal klare å stå opp til ti! 

Lykke til med nyttårsforberedelsene!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar