9. november 2012

Hjemmelaget Hamburger

Som sagt så gjort. Her kommer oppskriften på Thorsheims hjemmelagde hamburgere.

Vi har faktisk ikke en helt eksakt oppskrift, da vi lager disse på slump, men ingredienslisten kan du få.



Til 4 passelig store Hamburgere trenger du:

1 Karbonadedeig
1 egg
Worchestershire saus (veldig viktig ingrediens!!!)
Salt
Pepper
Revet ost

Evt:
Oregano
Oksefond
Urtekrydder
Hvitløk

Alle ingrediensene jobbes sammen til en masse som holder godt sammen.
Del i 4-5 like store deler, rull til en ball og trykk flat. Trykk hamburgerne litt flatere enn du tror, de trekker seg veldig sammen når de stekes.
Stekes på ganske høy varme  på begge sider i noen minutter til de er gjennomstekt.

10 grove Hamburgerbrød

3 dl vann
25g gjær
1ts salt
1ss olje
3dl grov sammalt hvete
3dl hvetemel
2 ss lettfrø

Sesamfrø til toppen

Rør ut gjæren i lunkent vann, ha i salt og olje og elt i melet til deigen er smidig.
Forhev under lokk/kjøkkenhåndkle på et lunt sted i ca 30min eller til dobbel størrelse.
Del deigen i 10 emnerm. Trill de til runde baller som trykkes flat og legges på stekebrett.
Etterhev i ca 15 min.

Stekes på 200grader i ca 15min.

Tips til tilbehør:

Hjemmelaget Tzatziki
Hjemmelaget Aioli (hvitløksmajones)
Pommes Frites
Stekte potetbåter
Pesto
Focaccia istedenfor hamburgerbrød

og selvfølgelig grønt tilbehør etter smak!

Velbekomme!

PS! Glemte å ta bilder når vi lagde hamburgere i dag, eller rettere sagt, jeg satt i godstolen og slappet av når Øystein laget hamburgerne så jeg glemte hele kameraet!
Lover å ta steg for steg bilder neste gang!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar