30. oktober 2011

De Bortgjemte

Da jeg endelig fikk Jørgen Jelstads De Borgjemte - og hvordan ME ble vår tids mest omstridte sykdom i posten slukte jeg den på 3 dager.
Boken handler om ME. Man får inblikk i noen av de sykeste ME pasientenes liv og man får også en grundig innføring i historien rundt ME/CFS.

Jørgen Jelstad har selv en ME syk mor. Han har gjennom mange år fulgt forskningen på ME og har intervjuet et stort antall fagpersoner og pårørende. Jeg har aldri sett en så lang kildehenvisning i noen annen bok. 


Jelstad skriver på en lett og informativ måte, han er veldig flink til å videreformidle realiteten i pasienthistoriene og det var flere ganger jeg ikke klarte å holde tårene tilbake.
Dette er en bok som engasjerer, det blir jo ekstra spesielt for meg siden jeg har ME, men jeg tror ikke at man kan lese denne boken uten å bli engasjert. 

Da jeg var ferdig med boken satt jeg igjen med mye frustrasjon, sinne og sorg, men også et lite håp, et håp om at det endelig skjer store ting i forhold til holdninger og behandligsmetoder.

Jobber du innenfor helsesektoren, har familie eller bekjente som er rammet av ME, eller rett og slett vil lese en velskrevet bok om et viktig tema så les De bortgjemte.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar