25. januar 2012

Den Hemmelige Hagen

Det er sikkert ikke bare meg som har sett filmen "Den hemmelige hagen" opptil flere ganger som barn. Jeg husker godt at jeg ble helt oppslukt av filmen, så da jeg snakket med en venninne om boken bestemte jeg meg for å låne den på biblioteket. Jeg hadde faktisk aldri lest boken, bare sett filmen.

Da det sikkert er nesten 15 år siden jeg har sett filme var det mye jeg ikke husket, det gjør jo lesingen mye mer spennende!
Boken er skrevet av Frances Hodgson Burnett og ble gitt ut for første gang i 1909 (på norsk i 1911).

Den hemmlige hagen handler om en liten jente som vokser opp i India. Begge foreldrene dør av kolera, så hun blir sendt til sin mystiske onkel i England. Der oppdager hun den hemmelige hagen, og en annen hemmelig person.

Boken bærer preg av å ha blitt skrevet for over 100 år siden, og man merker at den er skrevet med en hensikt; å fortelle hvordan barn bør vokse opp for å bli sunne og friske.
Men, dette er uansett en god bok, en bok jeg kommer til å oppfordre mine barn til å lese (jeg var så heldig å få denne boken innbundet av min venninne). Den er spennende, morsom, trist og rørende og veldig egnet for barn rundt 10 år!


Terningkast: 5


1 kommentar: