21. november 2011

Luftige og sprø Scones

I dag fikk jeg lyst på noe godt til kvelds og fant ut at jeg ville lage scones. Etter å ha lest flere oppskrifter på nettet fant jeg denne.
Oppskriften var enkel og grei, og det ble også sagt at disse er like gode som de man får kjøpt i England.
Jeg er helt enig, disse er sprø, myke, luftige og helt fantastiske! Denne oppskriften skal rett inn i oppskriftsboken min!


Her er oppskriften med mine modifikasjoner:

500g hvetemel
1ts salt
3ts bakepulver
ca 70g sukker (ca 1dl, alt ettersom hvor søte man liker de)
200g smør
ca 5ss rosiner
2 egg
2dl surmelk (jeg brukte skummet kulturmelk)

Bland hvetemel, salt, bakepulver og sukker i en bolle og smuldre sammen med smør, bland inn rosinene etter at smøret er smuldret. Tilsett egg og surmelk og bland lett sammen. For at sconesene skal bli så gode som mulig må man ikke blande/elte deigen for mye. Deigen blir litt klissete, men det skal den være.

Del deigen i 4 like store deler og form disse til runde boller og skjær et kryss halveis ned i deigen (jeg snittet såvidt på toppen, men delte sconesene opp helt på slutten av steketiden fordi de var litt lite stekt i midten).

Stekes midt i ovnen på 250 grader i 10-15 minutter. De skal bli lysebrune.


Spises som de er, eller med syltetøy på!

Enjoy!!

1 kommentar:

  1. Elsker disse sconsene!
    Skal til å lage de nå og måtte finne oppskriften her :-)

    Klem Marte.

    SvarSlett