23. november 2011

Checklist

De siste ukene har gått skummelt fort! I skrivende stund er det 36 dager til vi reiser, og vi har fremdeles en del å fikse! Merker på formen min at jeg har hatt og fremdeles har mye å tenke på.
Den største utfordringen er å finne leilighet. De fleste leiligheter har minimum leietid på 1 år, vi skal leie i 5 måneder. Vi har letet mye etter sublets, altså at vi overtar noen andres kontrakt for en periode. Det er ikke mange sublets ute, så å finne noe i riktig område har vist seg å være veldig vanskelig.

I går fikk vi et lite lyspunkt, vi fant en liten leilighet i et område som ikke ligger så alt for langt vekke fra skolen. Hvis vi er litt heldige ligger leiligheten i gangavstand til bussen også.
Og det minner meg på en annen ting vi også har måttet innse, å kjøpe bil i USA blir ikke så lett som vi trodde. Forsikring for utlendinger i USA er svindyrt. Vi sjekket litt rundt og fant ut at å forsikre en Mustang til 50 000kr fort kan bli for dyrt. Så den drømmen er foreløpig lagt på is. Vi må rett og slett se på det når vi har kommet frem, kanskje vi kan kjøpe en billig bil, at forsikringen på den ikke blir for høy.
Et lite plaster på såret har vi funnet, vi kan jo leie mustang når vi skal på ferie!

Heldigvis er noen av de største hindrene borte, vi har leid ut huset og solgt bilen! Bilen ble hentet på søndag, så nå må vi ta beina fatt eller bruke bussen.

På mandag er det visumintervju i Oslo, og det satser vi på at går greit. Alle papirer er i boks, vi ser ikke noen grunn til at de ikke skal godkjenne søknaden.

Forsikring er også bestilt, der røk det litt mer penger enn vi hadde forventet. Vi kan bruke den vanlige reiseforsikringen vår de første 90 dagene, etter det har vi reiseforsikring fra ANSA. Vi måtte ut med 4000kr for meg og Øystein, min var selvsagt dyrest siden jeg ikke er student.

Vi har tatt første dose av vaksinene, vi har tatt hepatitt A tidligere og har nå tatt 1. dose hepatitt B. Det koster med vaksiner også, 1000kr for hver dose for oss 2 tilsammen.

Vi har bestilt midlertidig adresseendring til mine foreldre. Jeg har begynt å pakke vekk det vi ikke trenger før vi drar.
Etterhvert som vi får krysset ting av listen dukker det bare enda flere ting opp som vi også må gjøre! De siste ukene har nok stresset med alt som skal gjøres overskygget gleden av hva som venter på oss. At Øystein er midt inne i en hektisk eksamensperiode hjelper jo heller ikke!

Men heldigvis fokuserer vi på å finne små pusterom i hverdagen, som at jeg lagde scones en kveld, eller at vi har flere koselige julebord å se frem til.
Mitt nyeste prosjekt for å få tankene over på noe annet har vært å gjøre ferdig Iphoto albumene som skal "fremkalles" i USA.
Familien min har alltid vært glad i bilder, jeg fikk mitt første kamera da jeg var rundt 10 år. Siden ungdomsskolen har jeg laget album, og nå som vi har alle bildene digitalt har jeg begynt å lage fotobøker. Den første er fra 2007, i alt har jeg laget klar 4 stykker. Den siste er ikke helt ferdig da jeg vil ha med bildene fra julen som kommer. Da har vi hele historien til ekteparet Thorsheim i album! Koselig å kunne vise bildene vi har tatt i et album, og ikke bare på en dataskjerm. Det syns hvertfall jeg!
Vi har allerede planer om å utvide fotoveggen på soverommet når vi kommer hjem fra USA.

I det siste hat jeg også begynt å glede meg veldig til jul, først førjulstur til Bergen, så julefeiring hos mine foreldre i det nye huset! De fleste julegavene er kjøpt inn, det er bare 2 julegaver jeg ikke vet hva jeg skal gi, og sviblene står og venter på meg til helgen.
Ja, for gulroten min akkurat nå er at jeg kan pynte til jul i helgen, det er jo 1. søndag i advent allerede førskommende søndag! Før det må jeg være flink og jobbe en del, ligger noen bunker med papirer og venter på meg på kontoret!

Dette er kanskje ikke det mest innholdsrike blogginnlegget jeg har skrevet, men jeg merker at skuldrene mine ble noen kilo lettere etter å ha skrevet alt dette. Det er noe med å få bekymringer ned på "papir", de blir liksom litt mindre, og ikke så skremmende.

Vil ønske dere alle en god førjulstid. Jeg skal prøve å ikke stresse så mye slik at jeg kan nyte denne fantastiske årstiden til det fulle! Det håper jeg at du også kan!



1 kommentar:

  1. Veldig kjekt å ta del i hverdagen din!
    Jeg har tro på at alt kommer til å ordne seg for dere! Dere er så flinke, og tror dere kommer til å få en veldig god opplevelse!
    Håper du klarer å stresse litt ned, ett annet tips er å lage kjeks ;) I kveld lages det bounty kjeks! Veldig enkle å lage, og antar jo at det blir godt! (farlig å få Manuela boken ;) )

    SvarSlett