12. april 2011

Reisetips: Krakow

Høsten 2006 dro vi på vår første storbytur sammen.
Vi hadde begge vært i Krakow tidligere, på hver vår klassetur med "de hvite bussene/Aktive fredsreiser".
Jeg likte Krakow veldig godt på den turen, og da jeg fant billige flybilletter var det gjort!
Vi reiste 17. - 21. November. Tok tog til oslo, overnattet like utenfor Gardemoen og tok fly til Krakow med Norwegian.
Siden det er noen år siden husker jeg ikke prisene eksakt, men mener vi betalte ca 200kr for flybillettene og ca 1500 kr for 3 netter på Atrium Hotel. Link til tripadvisor her.

Sightseeing i Oslo
Flyet gikk tidlig fra gardermoen, derfor vi måtte overnatte, så vi ankom Krakow tidlig på formiddagen. Det var ganske enkelt å finne ut av transportmulighetene, og tog var det billigste alternativet. Rundt 20kr per person. Togstasjonen ligger 5 minutters gange fra flyplassen, men med lite bagasje går det finfint!

Togturen var en opplevelse i seg selv. Vi satt i fremste vogn og så bakover og skinnegangen var ikke vannrett for å si det sånn. Men togene var uvanlig godt "dempet" og vi kunne ikke annet enn å le og kjenne på magesuget som kom med jevne mellomrom.
Togstasjonen i Krakow sentrum ligger i kjelleren på et stort og relativt nytt kjøpesenter.
Vi hadde printet ut adressen til hotellet og fant oss et kart å navigere etter. Vi brukte ca 15 min på å finne hotellet, men da vi skulle tilbake brukte vi bare 5min!

Kjøpesenteret Galeria over togstasjonen
Utenfor kjøpesenteret
Vi var så heldige at vi fikk en "suite" øverst i hotellet, en liten leilighet med et lite kjøkken, stue, bad og soverom! Betjeningen på hotellet var veldig behjelpsomme, rommet rent og fint, stort bad med både dusj og badekar, litt hard seng men ellers ingenting å klage på. Frokosten var også bra!

Da krakow er en by på størrelse med Oslo, brukte vi verken buss, trikk eller taxi. Det ble en del gåing iløpet av de tre dagene vi var der, så det er lurt å ha med seg gode sko hvis man vil se seg rundt!
Byen er veldig lett å finne frem i, hotellet vi var på ligger i kort avstand til bykjernen, togstasjonen, det lokale markedet, gamlebyen osv.
Vi elsker markeder, og noen minutters gåtur unna lå et lokalt middels stort marked. Øystein kjøpte selvfølgelig soft-gun, og vi handlet skjerf, slips, skinnhansker etc. Her går det fint an å prute, og jo mer du kjøper fra samme selger, desto mer kan du prute!

Markedshallen
Været var ganske greit når vi var der, sol og overskyet. Klimaet er litt mildere enn i norge, men det var høstvær. Vi hadde med oss varme klær, men siden vi gikk mye hadde vi ikke problemer med å holde varmen!

I løpet av denne turen ble både jeg og Øystein enda mer glad i Krakow. Det er en fin, gammel by med masse å se på og oppleve. Prisnivået er veldig behagelig, spesielt på mat og drikke. Shopping er også billig, men går man i standard kjedebutikker som H&M og Zara er prisene ganske like som her hjemme.

For oss som elsker kebab er polen generelt et bra land å reise til. Det er kebabsjapper over alt!
Et lite tips er å ikke nevne spicy hvis man ikke liker sterk mat. Da vi besilte kebab prøvde vi å forklare at vi ville ha medium styrke, altså "not too spicy", men det eneste kebabmannen hørte var SPICY! Det reiv godt i nesa av den! Men han skal ha den, flink på kebab var han!
De fleste snakker tålig bra engelsk, spesielt de unge, men man finner alltid en måte å kommunisere på. En del  snakker tysk også, så Øystein som har hatt tysk i noen år fikk prøvd seg litt!

Den koselige restauranten
Vi spiste også på en utrolig koselig italiensk restaurant. Vi hadde gått ute i flere timer og var veldig klar for mat da vi så restauranten gjemt i en bakgård. Da vi kom inn ble vi møtt av varme og lukten av peis! Skikkelig hjemmekoselig og nydelig mat!
Vi hadde egentlig bare godt av all gåingen, for det manglet ikke på god mat!

Torget midt i krakow sentrum må oppleves. Her står en gammel markedshall der man kan få kjøpt rav, krystall, sølv, skinn, alt mulig! Det er utrolig mange tamme duer på torget, man kan ta seg en tur med hest og kjerre eller bare sitte og se på livet!
Maria kirken rett ved markedshallen

Markedshallen by night
Mariakirken by night

Typisk hest og kjerre
Jeg må bare få sagt at Krakow er en by vel verdt et besøk, sommer som vinter! Vi kommer garantert til å reise dit igjen!

Det finnes flere typiske turistserverdigheter i Krakow.
Som f.eks Wawel slottet som vi ikke fikk anledning til å se denne gangen,  men vi kommer til å gjøre det neste gang.
Da vi var på klassetur her tidligere var vi på guidet tur i både saltgruvene og Auswitch-Birkenau. Begge plassene ligger en 20 min busstur unna. Er du interessert i historie, og da spesielt 2. Verdenskrig må du ta en tur til Auswitch-Birkenau.
Saltgruvene tror jeg er imponerende for alle og enhver, det kan ikke beskrives, det må bare oppleves!

Fant denne nettsiden som jeg synes beskriver Krakow veldig godt!

Har du spørsmål eller lurer på noe om Krakow eller en av de andre plassene jeg har vært på er det bare å ta kontakt. Jeg hjelper gjerne!