31. januar 2010

En fin dag!

Men først litt om tiden siden sist, det har egentlig ikke gått så greit. Trodde jo at jeg skulle få en litt god periode siden alt med nav ordnet seg så bra, men det er jo nettop det, jeg kan bli deppa fordi om alt er greit! Øystein reiste til Bergen forrige helg, og det gjorde jo at jeg ble ekstra lei meg, savner han veldig når han er vekke! Og så får jeg meg bare ikke til å legge meg, er så fryktelig kjipt å legge seg helt aleine i den store sengen, så døgnrytmen min var jo helt på trynet når han kom hjem på mandag.
På tirsdagen dro han på svipp tur til Danmark rett etter skolen og kom hjem kjempe seint, den dagen begynte ikke bra, men heldigvis hjalp det å prate med min kjære så jeg sovna med litt bedre tanker i hodet!
Han hadde også kjøpt med parfyme til meg, men den er nå gitt til min søster i bursdagsgave..hehe... parfymen er god, men litt for søt for meg, og siden jeg allerede har to søte parfymer så kunne vi gi den i vekk. Men hvis ikke min søster liker den får vi bare ta en svipp tur til og finne noe annet!

I helgen har vi vært avlastere, det har gått ganske greit. Gutten vi er avlastere for er kjempe grei, men formen min har ikke vært helt på topp. Humøret har vært ok, men jeg har vært sliten.
Øystein var snill og sto opp med gutten klokken 7 i går og lot meg sove helt til tolv! Men det føltes ut som jeg hadde løpt maraton dagen før, kroppen var helt gåen(heldigvis var psyken litt bedre) Øystein tok til og med gutten med seg på butikken så jeg fikk være hjemme og slappe av! Vi pleier vanligvis og bytte på ting, den ene står tidlig opp, den andre tar hvilen og butikken, den ene leggingen igjen, den andre tidlig opp neste dag osv. Mens denne helgen tok Øystein ekstra mye, også fordi han skal på skitur neste helg så jeg blir aleine som avlaster, men det passa fint, for denne helgen va kroppen min gåen.

Formen min hadde nok litt  mye med at jeg jobba over 12 timer på torsdag for å få unna en del, ting har hopet seg opp siden jeg ikke har jobbet så mye siste halve året. i tillegg var det sykdom og begravelse på noen ansatte i BHG og jeg måtte jeg trå til noen timer på fredag. Ungene lekte greit med hverandre og et par stykker kom ikke, så det var heldigvis en fin dag! Også får jeg jo vært litt med min nevø og niese og det er jo koselig!

Må fortelle en liten historie, i bursdagen til min svoger for et par uker siden satt jeg ved siden av min niese på 3 da vi spiste dessert. Jeg tok is til henne og hjalp med det som trengtes. Så gikk jeg for å forsyne meg av kakene og brukte en liten stund. Så sier min niese: Tante Synnøve, (venter på at jeg skal gi oppmerksomhet og svare) det går fint me mæ, æ har ingen problemår!
hehe...de er så morsomme, kommentaren som så kom av min nevø på 4 var også bra: hva æ et problem?
Akkurat derfor gleder jeg meg til å få unger, de sier så mye rart, min svigerinne har en egen bok hun skriver ned gullkorn i! Hun tok med et par av de på rårets julekort, her er ett:

Anna 3år sier tenkende:
Mamma, du æ gla i mæ, Pappa æ gla i mæ, Niklas æ gla i mæ, ALLE elskår mæ!

Kunne sikkert fortsatt og fortsatt, men får heller slenge inn noen i ny og ne!

Så, tilbake til i dag. Jeg måtte opp ganske tidlig for å være meg, Øystei vekte meg ni for da måtte han avgårde for å spille bass på søndagsmøte. Jeg halvsov på sofaen mens gutten så drømmehagen på dvd, jeg var dau trøtt!
Da jeg hadde kjørt gutten hjem kjørte vi litt lenger inn i skauen her for å gå på ski. Vi hadde snakka om at vi ville prøve ut skiene på en tur (Øystein har fått nye, og jeg arva hans gamle) og Øystein hadde hørt at det var flere som ville være med. Vi endte opp med å bli en god gjeng og de fleste hadde ikke stått på ski på en stund. Jeg for min del har vel ikke stått skikkelig på langrenn (eller bortoverski som det heter her ) siden jeg var på snøhuletur med speideren tidlig på ungdomskolen, så det nærmer seg ti år! Men dett gikk overraskende bra! Det var ikke så god gli på skiene, men det var kanskje like greit, balansen min er ikke den beste! jeg falt en gang og må si meg meget fornøyd, det var til og med på flaten, jeg var sikker på jeg kom til å falle i bakkene!
Helt på slutten av løypen er det et slags "stadion" med et par små hoppbakker og en hytte. Der stoppa vi og drakk kakao, spiste appelsin og sjokolade! Øystein prøvde seg til og med i hoppbakken, og på forsøk nr to greide han å holde seg oppe hele veien! Vi måtte gå litt før de andre for vi var allerede for sein i en bursdag(men vi hadde jo gitt beskjed)
Min søster ble 26 i går, og i dag var det familieselskap! Koselige folk og masse god mat og en alt for god og usunn kake. Øystein sa at denne må du lære å lage Synnøve, men jeg tror kanskje ikke det er så lurt, da kommer vi til å ha den alt for ofte, og jeg prøver jo å gå ned i vekt! ja, hvis noen er nysgjerrig nå så var det oreokake, sånn som de har på Peppes, Egon, DeliDeluca og 7-eleven. Vi hadde sånn til dessert i bryllupet, supergod, men veeeldig mektig.

Meg og Øystein ble igjen en stund etter at de andre gikk. Vi og min søster ble sittende å prate om alt mellom himmel og jord, bokstavelig talt. En del sånne samtaler blir veldig slitsomme fordi mange prøver å prakke på deg det de mener er "det riktige", men denne praten gjorde meg glad. Det var godt å kunne snakke om noe sånt og være enig i å være uenig! Skal ikke gå inn på alt vi snakka om nå, men kort sakt tror jeg vi kan ha veldig forskjellige oppfatninger eller måter å "tro" på eller skjønne at det finnes noe mer enn oss selv.
kristendommen har kalt det Gud, jeg kaller det nok Gud siden jeg er så vant til det og det føles naturlig. Men at det finnes noe som er større enn meg selv, og som tenker og handler på en måte som er utenfor min fatteevne er jeg overbevist om. Jeg har funnet min måte som mitt hode forstår det på, mens Øystein har funnet sin måte. Vi er uenig om veldig mye, men enig om det mest grunnleggende, at Gud elsker oss og vil dele kjærligheten med oss, og at det er vi som gjør det vanskelig! Mange kristne hadde nok ristet på hodet over mine tanker og funderinger og det er det som blir så dumt, hvorfor kan vi ikke forstå at vi skjønner ting på forskjellig måter, at dette er det som føles riktig i mitt hjerte. Vi må slutte å skulle prakke noe på folk fordi vi vet det eneste rette, vi har da ikke all kunnskapen som fins slik at vi kan si det, har vi? Det er en grunn til at vi er skapt forskjellig!

Nå sitter jeg med en god følelse inni meg. I dag har jeg mestret noe bedre enn jeg trodde, jeg har sett vakker natur og delt alt dette med folk jeg kjenner! Jeg har vært med familien min som jeg trives så godt sammen med, og jeg har snakket om ting som virkelig betyr noe, ikke bare overfladiske samtaler( vi trenger de også, men jeg syns livet blir tomt uten de skikkelige samtalene) Alt i alt en skikkelig vellykket dag!
Nå skal jeg se en eller tre episoder av Gilmore Girls. Fikk plutselig lyst til å se alt fra begynnelsen, har bare sett episoder i hist og pist, og en serie blir mye bedre om man ser den helt fra begynnelsen. Så nå er jeg på sesong 1 episode 8. Bare 6 og en halv sesong igjen...gleder meg!

Oi, dette innlegget ble langt gitt...

6 kommentarer:

  1. Det er alltid så interessant å lese det du skriver, du skriver på en så utrolig bra måte! Er enig i at vi oppfatter Gud forskjellig. Personlig mener jeg at det viktigste er det livet du har med Gud, ditt forhold til Gud liksom. Jeg har selv et veldig sterkt og personlig forhold til Gud, til tross for at jeg er utrolig dårlig til å leve på en kristen måte. Men jeg kjemper hver dag for å elske Gud og mennesker. Målet mitt er å sette Jesus foran alt, til og med meg selv. Men det er nå meg. Andre har kanskje et mer formelt forhold til Gud osv, det er visst veldig forskjellig.

    Du, jeg har veldig mye fritid, så hvis du føler deg veldig alene en helg Øystein er borte, så må du ikke være redd for å be meg på besøk hvis du skulle orke det ;) Hadde vært veldig koselig å besøkt deg :) Men det er selvfølgelig bare om du orker det, og har lyst.

    Klem fra Benedicte

    SvarSlett
  2. Tusen takk! har egentlig aldri vært noe flink til å skrive, eller har hvertfall ikke trodd det selv! fikk liksom aldri noen gode karakterer på det jeg skrev på skolen, og føler alt blir veldig rotete, hehe, er jo det tankene mine er!

    Har tenkt veldig mye på hva det egentlig er å være kristen de siste årene, og hva det er for meg. Jeg tror ikke det trenger å være en kamp, mitt forhold til Gud er veldig likt det jeg har til andre mennesker. Den eneste forskjellen er at jeg trenger ikke være redd for at han og dermed kjærligheten skal forsvinne, og det er det beste! Bare tenk på edens hage, det var jo sånn han hadde tenkt vi skulle ha det. Leve, spise og dele alt det fantastiske og fine med andre mennesker og Han! hvor komplisert er det, det er jo egentlig veldig enkelt og behagelig! Så jeg har sluttet å stresse å prøve å være en god kristen, jeg er jo god nok som meg! Jeg følger bare hjertet og samvittigheten min! Synes jeg dagen er kjip og er litt sur på gud fordi jeg synes livet er dritt, ja så sier jeg det rett ut!
    Tror at hvis jeg lar forholdet til Gud være naturlig, ja så ser de rundt med det, at jeg har fred med meg selv! Men det er det at vi er forskjellig!

    Føler meg egentlig ikke så alene når han er borte, er bare det at det er mye bedre når han er her! Men jeg skal si ifra hvis formen er grei, syns det er veldig koselig med besøk, men alt tar jo på. Men du er jo en av de som vet det og da blir det mye lettere!
    Vi sees jo hvertfall i sommer på reunion, blir koselig å få sett og pratet med alle igjen!

    stor godukeklem fra meg!

    SvarSlett
  3. Det var veldig kjekt å snakke med deg og øystein i går kveld:-) Godt å ha noen dype samtaler innimellom:-) Kjekt at du også synes det var kjekt!
    Håper du har komt deg etter du falt i trappen i dag!
    Veldig glad i deg synnøve!

    Klem fra Marte.

    SvarSlett
  4. Eg begynner å bli litt blå her og der, eneste som plager meg e at eg bare kan sitte på venstre skinke...hehe!Men eg ska ikkje klage, ingen hull i hodet og ingen brekte bein!

    Gla i deg og! Vi må ta den jenteturen til danmark om ikkje alt for lenge, når passer det for deg?

    SvarSlett
  5. Hver partallsuke har eg fri tirsdag, onsdag, torsdag.Så hadde kanskje vært greit å ta en danmarkstur i en partallsuke...

    Marte.

    SvarSlett
  6. TAKK FOR TUREN; EG HADDE DET KJEMPE KJEMPE KJEKT !!!

    SvarSlett