30. november 2011

Hjemmelagde myke Karameller

I dag har jeg laget karameller, og endelig fikk jeg det til. Disse karamellene er enkle å lage og smaker kjempegodt!

Oppskriften fant jeg på bloggen: www.kakerogkos.blogspot.com

Karameller

1 dl sukker
1 dl brunt sukker
1 dl lys sirup
1 dl søt kondensert melk
100g smør

Bland alle ingrediensene i en gryte og kok opp under omrøring. La det koke i 5-10 minutter, rør av og til.
Helles i smurt form, eller i form med bakepapir som er sprayet med matfett.
Jeg tredoblet oppskriften (brukte 1boks kondensert melk), og trengte 2 små langpanner.

Man kan ikke bruke vikingmelk istedenfor kondensert melk, det har jeg prøvd tidligere og det funker dårlig!
Kondensert melk får man i vellassorterte butikker, som f.eks ultra, meny eller utenlandske butikker. Jeg kjøpte på matbutikken som ligger vis a vis slottet i Kristiansand.

Bon Appétit!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar