27. mai 2010

Reisetips

Jeg er ikke noen ekspert på reise, men synes det er veldig gøy å lete etter billige og spennende reiser. Tenkte jeg kunne dele med dere det jeg har erfart så langt.

Jeg kommer først til å ta for meg forskjellige måter å reise/feriere på, så hvordan jeg søker etter reiser og nyttige nettsider. Til slutt kommer det en oversikt over de landene/byene jeg har besøkt med en kort beskrivelse av opplevelsen!

Husbytte:

Husbytte er helt genialt dersom du vil oppleve et nytt land slik det virkelig er og holde deg unna de verste turist/charter plassene. Det er også rimelig å bytte hus da man ikke betaler noe som helst for overnatting, kun for transport!
Dette gjør jo at man heller kan bruke pengene på flybilletten/kjøreturen og dra lengre enn man hadde kunnet dersom man skulle betalt for hotell/leilighet i tillegg.
Mine foreldre har byttet hus flere ganger i blant annet Tyskland, Storbritannia og Marokko. De har bare positive erfaringer med å bytte hus.
De som bor i ditt hus vil ta hensyn; de vet jo at du bor i deres hus og vil ha det tilbake helt og rent. Det finnes også kontrakter man kan bruke.

Restplass:

Bryllupsreisen til meg og min mann ble bestilt som restplass. Vi visste hvilken by vi skulle til, men ikke hvilket hotell. Turen fikk vi superbillig, 4000kr for to personer for 1 uke fly og hotell i Sharm El Sheik, Egypt. Hotellet vi var på var veldig greit, rent, pent og med hyggelig personale!

Da vi dro til Thailand i 2008 var det også restplass, 5500 per person 2 uker med fly&hotell. Da reiste vi spesifisert, altså at vi på forhånd fikk vite hvilket hotell vi skulle overnatte på.

Tør man å gamble litt kan man spare masse på restplass, eller eventuelt få mye mer enn for samme pris hvis man hadde bestilt på forhånd.
Min erfaring er at de beste restplassene blir lag ut ca 2 uker før reisen skjer. Men det er alltid billigst å reise i tiden før og etter skoleferier, altså før/etter vinterferie, påskeferie, sommerferie og høstferie. (eneste unntaket er juleferien)
Det kan også være lurt å sjekke været dit du vil reise, turene blir jo ofte billigere i regntiden(lavsesong) slik som i Thailand, der er det høysesong i November-Februar, det vil si at det er billigst turer å få mellom Mars og Oktober.(regnsesongen tilsier ofte bare at det regner 1-2 timer om dagen og er supert vær resten av dagen)

Storby:

Vi har startet en tradisjon med å ta en storbytur i året, gjerne en langhelg rett før jul. Da benytter vi sjansen til å handle billige julegaver og bli kjent med en ny by! Også er det jo romantisk med mørke kvelder som blir lyst opp av juletrær og dekorasjoner!

Paris, utsikt fra Eiffeltårnet
Norwegian og Ryanair har ofte kampanjer på veldig billige billetter til storbyer, de blir ofte lagt ut for salg 1-3 måneder i forveien.
Det finnes også pakkereiser på helgeturer til storby, men jeg har alltid greid å finne billigere ved å bestille fly og hotell selv. Når man bare reiser vekk for noen få dager, er det ikke mye man er på hotellrommet uansett, så mitt tips er å bestille et billig hotelrom som ligger sentralt. Hotellene som ligger 15-30 minutters gåtur fra sentrum får du ofte til halve prisen av de som ligger midt i handlegatene. Sjekk gjerne om det er et undergrunn/t-bane stopp i nærheten, disse er som oftest veldig billige å dra med, og tar deg rundt til de fleste serverdigheter.

Bilferie:

Da jeg var liten dro vi mye på bilferie. De første årene til Oslo siden Pappa jobbet i telenor og fikk leie hytte billig!
Etterhvert begynte vi å dra nedover Danmark og Tyskland.
Første gang vi byttet hus, byttet vi med en familie som bodde i et slott langt nede i Sør- Tyskland.
Vi brukte noen dager på turen ned da vi stoppet i småbyer og overnattet på campingplasser og rasteplasser ( det var greit å ha en Chevy-van der baksetene kunne omgjøres til en stor dobbeltseng!)

På bilferie får man sett masse, både når man sitter i bilen, og når man stopper i de utallige små og koselige byene som finnes overalt i verden.

Vi har bestemt oss for å vente med bilferie til vi får unger. Greit, den bilen vi har nå egner seg ikke helt for bilferie. Sist vi var nedover Tyskland brukte vi mellom 1-2L på milen, og det blir dyrt i lengden.
Men, den største grunnen er at vi ikke har så lyst å dra med oss småunger på 10-20 timers flyturer, og da må vi dra de plassene vi vil som er langt vekke nå!

Mange synes kanskje ikke det høres fristende ut med mange timer i bil, men det er akkurat hva man gjør det til. Jeg har vært med på lange bilturer siden jeg var bitteliten, og har alltid synes det er gøy.
Før vi skulle dra på ferie kjøpte vi alltid masse brukte tegneserier , vi hadde med litt leker og ting vi kunne holde på med, og koste oss masse sammen. Mamma og Pappa så alltid an hvor stemningen lå, og stoppet og tok pause når vi trengte det!
Kjenner jeg gleder meg veldig til vi en gang skal på bilferie! (får vel nøye meg med de 7 timene det tar til Bergen foreløpig)

Nettsider:

Husbytte - er den husbytteklubben mine foreldre var med i, og som vi, og min søster og svoger er medlem i. Veldig seriøs side, med mange medlemmer over store deler av verden.
Hvis du går inn der, trykker på "Finn Annonse" i hovedmenyen og skriver inn dette: FR29454 Ser du hvem mine foreldre byttet med når vi var i Marokko!
Vi har selv fått forespørsler fra alle mulige deler av verden, Tyskland, Polen, Nederland, Østerrike, Frankrike, Usa, Australia osv...

Finn - bra søkemotor som tar med mange forskjellige reiseselskap.
StarTour - reiseselskap som vi har brukt og gjerne vil bruke igjen
Ving - reiseselskap
Apollo - reiseselskap
Restplass - side der man kan søke etter reiser blant mange reiseselskap (fly, hotell, charter, restplass osv)
Solfaktor - samme type side som over

Når jeg ser etter restplasser bruker jeg søkemotorene som søker blant alle charterselskapene ( som f.ejs solfaktor og restplass), men jeg ser også hos hvert enkelt charterselskap. Av Restplass og Solfaktor liker jeg solfaktor best, men smaken er som baken!

Skyscanner - Dette er en nettsiden jeg oppdaget for ikke så lenge siden og som jeg er helt hektet på! Det var denne jeg brukte for å finne flybiletter til Thailand, og kommer til å bruke den igjen når vi skal på storbyferie til vinteren. Søkemotoren synes jeg er helt genial, spesielt kartet hvor man kan se hvor man vil reise til, og får opp månedsoversikt hvor man kan se når det er billigst å reise! Helt genialt!

Worldhopper - Frank Andersen fra Søgne startet reiseselskap midt i finanskrisen. Les intervju med han her. Jeg sendte mail og spurte om hjelp til å finne reise, og fikk flere veldig gode forslag! Har så vidt prøvd søkemotorene på siden, og synes det virker veldig bra! Veldig mye hjelp pakket inn på en side, spesielt hvis man skal reise til USA eller Canada.

I løpet av mitt korte liv har jeg allerede fått besøkt noen steder:

Karlstad
Sverige: Helsingborg, Malmø, Karlstad

Sverige er et veldig greit land å feriere i. Klimaet er mye likt som Norge, men på sommeren blir det varmere! Den svenske kronen er for tiden veldig lav, men det er stort sett billigere å handle i Sverige; spesielt mat. Sverige er også et veldig fint land, mye er likt som i Norge, men samtidig så er det annerledes!

Danmark: Ålborg, Århus, København, Hirtshals, Skagen, Helsingør

Aalborg
Når man bor i Kristiansand blir det lett en eller flere turer med Danskebåten i året. Jeg synes Ålborg er en veldig koselig by, spesielt hvis man bare drar noen få dager. Ålborg er ikke så stor så man finner lett frem. Bilka(en svær butikk som har alt mulig) ligger like utenfor sentrum og er et must å besøke!
Skagen er en plass man bare må besøke, strender så langt øye kan se og koselige småsteder med koselige butikker og restauranter. Jeg har vært der både sommer og vinter og begge deler ha sin sjarm! København er jo en storby, desverre fikk jeg ikke sett så mye da jeg var der. En by jeg gjerne vil utforske mer!
Danmark er et utrolig bra land å dra til hvis man har barn. Det finnes utallige ting å finne på, uansett hvor i Danmark man er. Dyreparker, badeland, legoland, tivoli, you name it!

Tyskland: Flensburg, Lübeck, Köln, Augsburg, Munchen, Nürnberg, Leipzig, Bonn, Berlin +++

Tyskland er det ultimate landet for en bilferie syns jeg! Hvis man vil komme seg fort fra A til B er autobahn super. Dersom man virkelig vil oppleve det ekte Tyskland må man kjøre på småveiene innom alle de koselige landsbyene. Jeg har reist med bil gjennom bla.a. Romantische strasse og Rihn dalen og de er definitivt plasser jeg vil tilbake til.
Fra jeg var 13-18 tok mine foreldre hele familien med på utallige bilturer gjennom tyskland med stor suksess! Vi kjørte fra Hirtshals/hanstholm gjennom Danmark og Tyskland. Underveis stoppet vi der vi hadde lyst eller når vi ikke orket å kjøre mer!
Jeg liker områdene rundt Munchen og Augsburg spesielt godt; hvor du har både storbyer og masse småbyer å utforske. Det er kort vei til både Italia, Østerrike og Sveits.
Da vi var i Sør-Tyskland hadde vi temperaturer rundt 25-35 grader! Selvom Tyskland ikke har særlig med kystlinje finnes det mange parker med store grøntaeraler og badebasseng, og innsjøer med badeplasser!

Polen: Szczecin, Krakow, Gdansk

Utenfor markedshallen
Hvis man først tar en bilferie kan jeg anbefale å ta turen innom polen. Polen minner mye om Tyskland, men her ser man enda tydeligere sporene etter krigen. I Polen er det utrolig billig med både hotell, mat og shopping! Storbyer som f.eks Krakow er blitt veldig fine og viser spor av vestlig karakter. Storbyene i Polen er supre å dra til dersom man vil vekk en helg! Vi har tidligere lagt juleshoppingen til Krakow, noe vi med stor sikkerhet kommer til å gjøre igjen! (ser stadig vekk etter reiser dit)

Karlsbroen i Praha
Tsjekkia: Praha

Praha er en utrolig fin by arkitekturisk. I flere timer kan man gå rundt å se på gamle bygninger uten å gå lei! Ikke fult så billig å leve i, men fremdeles billigere enn Norge.

Østerrike: Salzburg

Da vi var på bilferie i Tyskland tok vi turen innom østerrike og opp i Alpene. Det første som slo meg da vi kjørte oppover fjellene var den utrolig vakre naturen, det går ikke an å beskrive det, det må rett og slett oppleves! Minner litt om å kjøre oppover mot Ålesund og se sunnmørsalpene stige opp, bare enda finere!

Nederland:

Var innom en liten by da vi var på ferie i Bonn. Minner veldig om Tyskland. Utrolig morsomt språk!

Storbritannia: London, Exeter, Barnstaple, Woolacombe

London er en skikkelig Storby som er verdt en tur! Masse å oppleve og gjøre!
Naturen i Storbritannia er veldig variert, noe som var synlig selvom vi ikke reiste lang. Sør-England minner til tider om syden med sine strender, varmt og nydelig vær; men det er ikke syden altså.
Jeg likte meg godt, og kan anbefale å dra dit en gang til, men jeg drar ikke tilbake dit med det aller første; det finnes mange andre plasser jeg heller vil utforske først!
Stranden utenfor Sharm El sheik

Egypt: Sharm el sheik, Kairo

Meg og Øystein dro på bryllupsreise til Sharm el Sheik noe vi ikke angrer på. Nydelig vær, fine strender og ikke minst helt fantastiske korallrev! Dra du til Egypt MÅ du dra på båttur for å snorkle/dykke. Prisnivået er veldig bra, billig å spise ute, og er du god til å prute er det også billig å shoppe!
Vi hadde gjerne reist tilbake hadde det ikke vært for utrolig innpåslitne selgere/innkastere.
Pyramidene utenfor Kairo
Vi dro på båttur, kameltur til beduinene i ørkenen og 24timers busstur til Kairo for å se pyramidene. Kairoturen ble litt vel intens, men da vi så pyramidene var det verdt det. Å stå og skue Sfinxen med pyramidene i bakgrunnen var en kjekk opplevelse. Det gjorde det desto mer spesielt å bli fortalt hvordan de hugget ut alle steinene for hånd og bygget alt med rå muskelkraft.

Marokko: Casablanca, Rabat, Marrakech

Markedsplassen i Marrakech
Vi(mine forelre og søsken) byttet hus med en familie i Casablanca, sør i Marrokko. Vi tok fly til Malaga, buss til Algeciras, båt til Tangier og buss ned til Casablanca. Det var litt av en opplevelse å sitte på lokalbussen der vi var de eneste ikke-araberne. Ingenting ble gjort ubemerket!
Marokko er et utrolig spennende land, arabisk kultur, fine strender, ørken og Atlas fjellene; kort sagt variert!
Vi dro også på biltur til byene rundt Casablanca, bla.a. Rabat som er hovedstaden, og Marrakech. Marrakech har blitt mye omtalt de siste årene, og jeg skjønner hvorfor. Det er hele tiden noe spennende som skjer og å se på! Marokko er et land jeg vil tilbake til, mye fordi det ikke er så mye turister der (bortsett fra Tangier og Marrakech). Vi traff så og si ingen andre turister enn oss i Casablanca, og selgerene der er ikke i nærheten av så intensive som de i Egypt!
En liten øy utenfor Ao Nang

Thailand: Krabi, Hua Hin, Koh Tao, Ao Nang, Phuket, Bangkok

Paradis på jord! Hva mer kan jeg si! superbillig mat, overnatting og shopping! Deilig varme og frodige grønne skoger! Thailendere er utrolig vennlige og har alltid et smil på lur!
Koh Tao
Vi har vært to turer til Thailand nå og er helt hektet! Første gang var vi to uker i Krabi, den siste gangen reiste vi rundt i Thailand i 18 dager og fikk sett utrolig mye! Jeg må nevne Koh Tao som er et lite paradis på jord. Dette er en liten øy som ligger i nærheten av den mer kjente øyen Koh Samui. Vi overnattet i bungalow med fantastisk utsikt over sjøen og soloppgangen!
Forholdene for snorkling er veldig bra og strendene er hvite som på film! DRA DIT!

Frankrike: Paris, Reims

Paris kalles romantikkens by, men vi skjønte ikke helt hvorfor. Den skiller seg ikke noe spesielt ut fra andre storbyer vi har vært i med tanke på romantikk. Hvilken som helst by kan være romantisk, det er kanskje litt hva man gjør det til!
At Paris er en vakker by er det likevel ingen tvil om, med untak av undergrunnen!
På de få dagene vi var der fikk vi sett Eifeltårnet, (kan anbefale å gå opp første delen, billigere bilett og gratis trim), Sacre Coeur (kirke på "toppen" av byen med fantastisk utsikt), Notre Dame, Triumfbuen, Champs Elysees + haugevis av andre bygninger jeg ikke husker navnet på.
Arkitekturen i Paris er gammel og nydelig! Vi ville også se Catacombene, men de var stengt grunnet herværtk, irriterende drittunger!
Katedralen Notre Dam i Reims
Vi var desverre uheldig med hotellet, badet luktet tiss og rommer var ikke så alt for reint (heldigvis var sengen det), men det var jo ikke mye tid vi var på hotellet uansett og det var veldig billig og sentralt plassert rett ved undergrunnen. Det er lurt å sjekke hvis du planlegger tur til Paris, at hotellet ikke ligger så langt fra undergrunnen. Vi kjøpe todagers pass som ikke kostet all verden og kunne bruke tog, t-bane, buss og undegrunn så mye vil ville! Kartene var enkle å forstå og vi kom oss lett dit vi ville!
Prisnivået i Paris er billigere enn Norge, spesielt å spise, men å handle klær, sko osv koster ca det samme!

Reims er en "liten" by sammenlignet med Paris, for min del synes jeg den er akkurat passe til en helgetur. Man finner lett frem, det er rent og byen er fin og den berømte katedralen Notre Dam i Reims er på Unescos verdensarvliste!

Latvia: Riga
Vi dro til Riga i Desember, og det var ganske kaldt og surt. Det er stadig flere som drar på helgetur til Riga, og jeg skjønner delvis hvorfor. Det er billig å spise og handle (spesielt alkohol), men selve byen synes ikke vi var så spesiell. Arkitekturen er fin, men fremdeles er det  mye av byen som er nedslitt og stygg.
Vi tok toget en halvtimes tur til Jurmala og fikk massasje på et hotell. Byen var ganske forlatt da vi var der, men plassen skal visstnok være veldig folksom på sommeren med sine fine strender! Grei by å ha sett, men vi drar ikke tilbake!

Færøyene: rundt Torshavn

Færøyene er noe for seg selv, og må oppleves for å skjønne hvor vanvittig naturen kan være! Folk planter vanlige trær i hagen som vi har masse av i skogen (bjørk, furu, bøk osv). Trær er ikke noe du ser mye av på Færøyene i motsetning til sauene som det er en hel haug av.
Vi var så heldige at vi fikk oppleve hvalfangst på nært hold. Dette er  noe som skjer ca 1-2 ganger i året.
Vannet i bukten de presset hvalene inn i ble farget blodrød, et utrolig syn! Det høres grotesk ut, men når man lærer litt om færøysk kultur og er vitne til det selv, oppleves det som noe helt annerledes!
Vi var også på båttur rundt skjærgården og inn i grottene langs kysten; det kan virkelig anbefales. Klimaet på færøyene er kaldere enn i Norge, og prisene det samme.  Færøyene er likevel verdt å oppleve!

Kroatia: Split, Trogir, Opatija

Trogir
Kroatia er et veldig fint land med lang kystlinje og veldig mange øyer. Temperaturen på sommeren er mer enn høy nok, og vannet er noe av Europas klareste badevann! Prisnivået er veldig behagelig og maten er god! De unge kroaterne er ganske flink i engelsk, men de eldre kan desverre veldig lite engelsk.  Men de fleste er veldig behjelpelig og hyggelig, turistnæring er tross alt den største næringen i kroatia.
Trogir er en av de koseligste byene jeg har vært i og jeg anbefaler en tur dit på det varmeste! Trogir om områdene rundt er kanskje det nærmeste man kommer Thailand i Europa. Det er varmt, billig, fin natur og masse bademuligheter!
Opatija
Okrug på Ciovo utenfor Trogir

Italia: Venezia, Mestre

Venezia er en by som bare MÅ oppleves! Trange gater, masse broer, vann på alle kanter, nydelig pizza og fantastisk arkitektur er bare noe å nevne! Det kan være lurt å finne overnatting utenfor venezia da prisene i høysesongen blir litt vel stive. Vi overnattet i Mestre og tok bussen inn til venezia. Man kan også overnatte på de små øyene rundt venezia for en litt billigere penge!
Ryanair flyr billig til en flyplass en times busstur unna Venezia.

Venezia

Luxembourg: Luxembourg

Da jeg var på bilferie med mine foreldre våren 2011 var vi på dagstur i Luxembourg. Selve byen ser ut som en typisk vestlig europeisk middels stor by, men geografien i byen er annerledes enn alt annet jeg har sett, den er delt på midten av en dyp dal.
Byen med mye gammel og vakker arkitektur er omringet av skog og daler og er absolutt verdt et besøk!

Jeg håper dere fikk noe nyttig ut av dette!
Hvis du vil ha en mer utfyllende beskrivelse av en av plassene jeg har vært, eller vil ha hjelp til å lete etter en reise, ikke vær redd for å ta kontakt, dette er hobbyen min! Jeg har også laget innlegg om hver og en feire/sted jeg har vært med mer utfyllende informasjon, bruk etikett reise og let deg frem!