5. september 2012

Hverdag

Da vi bodde i Usa hadde jeg så fine planer om å blogge "mye"/mer når jeg kom hjem. Denne bloggen ble rammet av litt tørketider det halvåret vi var vekke. Det ble liksom litt strevsomt å oppdatere to blogger hele tiden!
Jeg tenkte da som vi ofte kan gjøre: NÅR jeg kommer hjem, DA skal alt bli SÅ mye bedre!

Ehhh..ooops!

Jeg kan jo ikke akkurat sitte her og si at jeg har vært så flink til å oppdatere, 2 innlegg siden vi kom hjem i begynnelsen av Juli er ikke akkurat det jeg hadde sett for meg! Jeg har fremdeles et ønske om å bruke bloggen aktivt til forskjellige ting, men det er jo ikke alltid ønskene blir satt ut i live.

Den siste uken har formen min vært skikkelig dårlig også, jeg har egentlig ikke vært så fysisk dårlig siden før nyttår.
Brystsmertene (som jeg sikkert har skrevet om før) er tilbake verre enn noen gang, fem episoder på 1 uke er langt i overkant av hva kroppen min tåler.
Ikke alle epsiodene har vært like ille, alt fra litt smerter i 15 min til opp og ned smerter i halvannen time!
I går slo like godt kroppen min til med alt på en gang, brystsmerter, vond rygg og vond mage. Jippi!

Bestilte ny legetime for en uke siden, første ledige time var da 10.September. Ringte igjen i dag for å høre om jeg kunne få en hastetime, neida, første ledige time var den 25.September! Skjønte de egentlig at jeg spurte om en HASTEtime?
Fikk tilbud om å komme til hos en annen lege, men med min artige og "korte" sykdomshistorie var jeg rett og slett ikke klar for å sitte og forklare en vilt fremmed om alt som har skjedd/skjer med meg. Jeg får bare holde ut til mandag og håpe det ikke fortsetter på samme måte som det har gjort den siste uken!

For de som ikke skjønner hva jeg mener med "brystsmerter", forestill deg at noen bytter på å stikke en kniv eller klemme så hardt de kan rundt de nederste ribbena dine (akkurat under nederste bh kant for oss jenter). De gir deg en liten pause før de plutselig setter i gang igjen. Sånn føles det.

Har vært inn og ut av flere sykehus og legevakter uten at de finner ut av hva som skjer, får ofte beskjed om at: magesmerter er det vanskeligste å finne ut av/det er sikkert bare psykisk!

Gikk til fysioterapeut i et halvår og fikk behandling for rygg og brystsmertene. Så ut til å fungere i begynnelsen helt til det ble skikkelig ille igjen.
Før nyttår gikk jeg til Kiropraktor Syvertsen i Kristiansand, min mor og bror går/har gått til behandling hos han og er veldig fornøyd.
Han trykket på triggerpunkt langs ribbeina mine og skjønte med en gang at dette sitter i muskulaturen/skjelettet. Han mente også at jeg burde slutte å bruke spile-bh i en periode for å se om dette hjalp.
Bare noen dager før jeg hadde første time hos han leste jeg selv en artikkel om bh bruk og ryggplager hos kvinner. Flere og flere får problemer med dette!
Jeg fulgte rådet hans og brukte spile-bh maks noen timer hver uke under hele oppholdet i usa. Ryggsmertene ble veldig mye bedre og jeg hadde kun én episode med brystsmerter!
Jeg var også flink til å gå på tur i skogen, noe som mest sannsynlig også hadde god innvirkning på ryggen.

Jeg har ikke begynt å bruke spile-bh etter at vi kom hjem, men turgåing i skogen har det blitt mindre av. Den siste måneden har jeg jobbet ganske mye, det er rett og slett veldig vanskelig å vite hva som spiller inn på at jeg får disse smertene!

De neste dagene skal jeg prøve å ta det veldig rolig, men det er jammen meg ikke lett. Jeg hater å ha det rotete rundt meg, og jeg hater å måtte begrense meg selv!
Det er ikke alltid så lett når hodet vil så mye mens kroppen ikke vil henge med.

Heldigvis, midt oppe i alt dette er jeg utrolig glad for at jeg ikke har det så ille. Bare for noen år siden var psyken min helt nedkjørt og jeg ser at jeg har kommet et langt stykke på veien mot å bli friskere allerede!

Nå har jeg nytt en rolig og lang morgen (måtte bare rydde kjøkkenet først, luktet at bosset måtte tas ut allerede da jeg kom ned trappen), og nå tror jeg jeg skal fordype meg i et ukeblad eller to.

Satser på at neste gang jeg blogger blir det om litt hyggelige ting, må ha litt balanse her inne! Hehe

3 kommentarer:

  1. Åh, så dumt med de smertene!! Jeg hadde noe lignende i ryggen i slutten av graviditeten (og har hatt det et par ganger etter). Jeg var hos kiropraktor, som sa det var noe som het "facetsyndrom"... De "knakk" ryggen på 2-3 steder, og etter det var jeg fin for en stund. Jeg ble nødt til å gjenta det én gang om uken i noen uker, men nå er det lenge siden jeg har hatt det...
    Det kan jo være dét du også har??

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er skikkelig kjipt!
      Kiropraktoren finner punkter han "knekker", men kan jo nevne det med "facetsyndrom" for han! Bør vel bestille en time igjen!

      Slett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett