22. oktober 2011

Kebab!

I min familie er vi veldig opptatt av kebab, og de færreste norske kebabene når opp til et bra terningkast.
Vi var faste kunder hos Svingen Kebab i Bergen i flere år, men de siste gangene jeg har vært der syns jeg de har blitt dårligere!

For å få virkelig god kebab må man til Tyskland eller Polen, det er hvertfall vår erfaring! 

Vi har eksperimentert en del på kjøkkenet for å komme frem til den beste kebaben, og nå tror jeg vi er ganske nærme.
Etter mye googling fant jeg oppskrift på veldig gode kebab-brød fra tyskland og kebabsaus. 
Etter ønske fra min søster skal jeg dele disse med dere!

Brød:

1 ts gjær
1/4 ts sukker
1,25 dl vann (ca 38 grader)
225g hvetemel
0,5ts salt
1ss olje
1ss naturell yoghurt/kefir/skummet kulturmelk

Bland gjær og sukker og 2ss av vannet, la det stå i 10 minutter.
Bland så gjæren med resten av ingrediensene, elt i 5 minutter.

Smør en bolle med olje og ha deigen i. La heve til dobbel størrelse, ca 1-2 timer. Hvis du setter deigen en varm plass, for eksempel foran peisen, går hevingen raskere.

Når deigen er ferdig hevet knar du den sammen igjen og kjevler ut til en runding på ca 25 cm. La den heve på nytt i 20 min.
Stekes midt i ovnen på 230 grader i ca 15 minutter (skal bli gyllenbrun).
Del brødet opp i 3 deler. Det holder med ett brød til meg og Øystein

Saus:

Majonese
Yoghurt Naturell/ Kefir/ skummet Kulturmelk/ Lett Rømme/ Kesam
Hvitløk
Presille
Kebab Krydder
Ingefær
Chili krydder/ fersk chili 
Cayenne krydder

Bruk 1/3 majonese og 2/3 yoghurt naturelle eller ett av de andre alternativene (jeg bruker det jeg har i kjøleskapet) 
Smak til med krydder!

Kjøtt:

Jeg syns det er best med lammekjøtt, så vi har pleid å bruke restene etter at vi har hatt lammelår, eller stekt et lammelår og fryst ned restene. 
Vi stapper lammelåret med hvitløksfedd og krydrer det med rosmarin, salt og pepper. 

Tilbehør:

Salat
Tomat
Agurk
Løk

og annet du måtte like!

Velbekomme!

Kjøtt på grillen!

Tilbehøret i orden!

Deilig brød!




Ferdig!




3 kommentarer:

  1. Dette skal lages til middag! Nam! I dag er det bare tirsdag.. Men Alexander kommer sent hjem, skal lese lenge, så dette må vel være motivasjon å lese, og deretter komme hjem til? Høstvær ute og. Så kanskje det blir gåtur til butikken med Mathilde og gooood middag i dag ;)

    SvarSlett
  2. Ble det god middag på dere da?

    SvarSlett
  3. Oooou snap:D letet lengre enn lenge og dette ble vinneren! Fuckyeah gleder meg Synnøve!

    SvarSlett