22. mai 2011

Motbakke

Jepp, den siste tiden har vært en liten motbakke, på fredag ble den enda litt større da Nav ikke overraskende ga meg enda en utfordring!

De mener at jeg ikke har krav på arbeidsavklaringspenger hvis jeg blir med Øystein til USA, fordi USA turen er hans plan i utgangspunktet og ikke min, derfor får jeg ikke godkjent opphold i utlandet i min aktivitetsplan.
En aktivitetsplan er noe alle som mottar arbeidsavklaringspenger (fra nå av forkortet til aap) MÅ ha. Akkurat nå består min av utredning og et kurs jeg skal på (som ble avlyst).

Jeg blir så irritert, sint og lei meg at jeg holder på å eksplodere! I tillegg har formen vært dårligere de siste ukene, dette hjalp ikke!
Hadde jeg ikke blitt syk i utgangspunktet hadde jeg kunne tatt høyere utdanning enten på samme universitet som Øystein, eller på nettet. Og da hadde jeg fått støtte fra lånekassen! Men neida, siden jeg ble syk da jeg var lærling, og defor ikke har fullført videregående kan jeg ikke studere på samme måte som alle andre. Jeg har heller ikke overskudd til å studere fulltid!
i tillegg kommer jeg til å gjøre AKKURAT det samme i USA som om jeg hadde vært hjemme i Norge. Jeg kan fortsette å jobbe for samme firma som jeg gjør nå! Jeg strakk meg også og sa at jeg ville ta et nettstuide mens jeg er i USA. Saksbehandleren min har vært veldig opptatt av at jeg må utnytte tiden med aap til å skaffe meg en utdannelse. Og å ta et nettstudie der borte hadde vært veldig greit, Øystein må på skolen og lese en del, og da hadde jeg hatt tid til å lese litt også!
Det hadde nok ikke funket like bra å studere hjemme da det er mye annet jeg heller vil og trenger å bruke tiden min på her, som familie, jobb og venner. Ikke at det ikke er viktig i USA, men da er jo de mulighetene veldig begrenset! Hvis Øystein må lese drar ikke jeg alene på tur rundt i nabolaget akkurat!

Men, jeg gir IKKE opp. Lovverket sier ikke at man absolutt ikke kan få aap i utlandet, jeg mener jeg har krav på det. Nå må jeg kjempe for rettighetene mine, noe som skulle vært helt unødvendig, spesielt når jeg er syk og egentlig ikke har krefter til det! Jeg har allerede brukt alt for mye tid og energi på unødvendig krangling med NAV, når skal dette stoppe?

Hvis det er noen der ute som har vært i samme eller lignende situasjon som meg, ta kontakt! Jeg trenger all den hjelp jeg kan få!

Men, utenom å bruke tiden på dette prøver jeg å ta det litt rolig. For noen uker siden skjønte kroppen min at tiden fremover vil bli litt stressende med alt som skal skje, så den er i alarmberedskap og holder igjen på alt av krefter! Hodet mitt skjønte ikke dette før mamma kommenterte at det blir litt hardkjør den neste måneden. Og det hadde hun rett i.
Huset skal males, Øystein har eksamen, vi får besøk fra Finland, så rett i bryllup, så to ukers ferie med Øysteins familie! Ferie er fint, men det kan bli litt mye folk for min del, får bare ta hensyn til meg selv så mye som jeg kan!

Men husmalingen begynte jeg på i går. Så nå er fremsiden på huset ferdig! Tusen takk til Karoline som ville hjelpe, du er en reddende engel!
Øystein har vært en liten tur i Oslo, favorittbandet hans har akkurat sluppet ny plate og skulle ha konsert!  Godt med et lite avbrekk i eksamenslesningen!

I dag er det skikkelig drittvær ute. Skal snart hente Øystein, da blir det forhåpentligvis kos i sofakroken resten av dagen!

2 kommentarer:

  1. hehe.. kanskje ikke passende å le etter dette innlegget, men ser ut til at du fikk en bedre avslutning på dagen med kos i sofakroken hele kvelden :o)
    men skjønner virkelig at det er mildt sagt frustrerende å krangle med NAV, det er utrolig at de kan omtale seg som et hjelpeorgan!! Men du er kjempe tøff Synnøve! stå på! håper alt ordner seg for deg!
    klm Renate

    SvarSlett
  2. hehe, ja Renate det er jo bedre å le enn å grine hvertfall
    Kvelden ble absolutt bra avsluttet med god middag og sofakos og film med min kjære!

    Kan desverre ikke se at nav har vært til så veldig stor hjelp for meg nei! Håper jo alltid at det skal bli bedre!

    Lykke til med eksamen i morgen, vi snakkes i helgen!

    SvarSlett